gallery image

Friday 25 February 2022

درباره طرح صیانت از کاربران فضای مجازی

کلمات چند مفهومی و گنگی که جمهوری اسلامی در این چند سال برای اهداف و برنامه های خود مورد استفاده قرار داده، برای عموم مردم شناخته شده است. شاخص ترین آن کلمات" مستضعف و حکومت مستضعفان" است که در سال 1357 بخصوص بعد از انقلاب بهمن بکررات تبلیغ شد. بسیاری از کارگران، زحمتکشان، آزادیخواهان و روشنفکران  که خواهان آزادی، برابری و عدالت اجتماعی و حکومت مردمی بودند،به تصور اینکه شعار حکومت مستضعفان که از طرف حکومت اسلامی مطرح شده، می تواند همان خواسته ها را جامعه عمل بپوشاند، دربرابر سرکوب شوراهای کارگران و زحمتکشان شهر و روستا و ادارات مختلف سکوت اختیار کردند. جمهوری اسلامی با استفاده از این فضا، شوراها را نابود و بسیاری از فعالین و نمایندگان شوراها را به زندان انداخت و یا از کار معلق کرد، هر نوع آزادی خواهی و بیان و اندیشه را سرکوب،روزنامه ها و نشریات دگراندیش را بست. بعد از تدوین احکام شرع، تعدادی رانتخوار و دلال را بر مردم حاکم کرد. مردم بمرور زمان متوجه معنی حکومت مستضعفان شدند که هیچ سنخیتی با آمال و آرزوهای آنان ندارد. جمهوری اسلامی چنان روزگاری را به مردم تحمیل کرد که تعداد قابل توجهی برای امرار حداقل معاش مجبورند اعضای بدنشان را بفروشند، یا به سطلهای زباله سر بکشند، یا خودکشی کنند.

تئوریسینهای جمهوری اسلامی اینبار از کلمه مبهم و چند مفهومی "صیانت" برای جلوگیری از انتشار آزادانه اندیشه، بیان و اخبار بنام طرح" صیانت از کاربران فضای مجازی" راه انداختند. صیانت که در معنی لغوی، مترادف است با "حفاظت، نگهداری و کنترل"، اگر این کلمه با پسوند همچون کاربران فضای مجازی همراه شود، مفهوم و ماهیت سیاسی به خود می گیرد که ارتباط مستقیم با کنترل کاربران مخالف هر نوع سیاستهای جمهوری اسلامی، دارد.

اهدافی که طرح صیانت بدنبال دارد:

با توجه به آگاهی مردم از بکارگیری اینترنت و فیلتر شکنها، جمهوری اسلامی نتوانست با فعالیت مردمی در فضای مجازی مقابله کند. بنابر این با این طرح در صدد است که دخالت قوه قضائیه و نیروهای امنیتی را در فضای مجازی تشدید کند. بهر حال اهداف شامل:

1 – ضدیت با آزادی عقیده و بیان و جلوگیری از انتشار  آزادانه آن.

2 – جلوگیری از انتشار هرگونه اخباری که با سیاستهای حکومت همخوانی ندارد.

3 – مخالفت با علم و فنون جدید و جلوگیری از مراجعه مردم به آثار علمی و رواج خرافات.

4 – جلوگیری از فعالیت اقتصادی خارج از دایره حکومت.

5 – تشدید محدودیت در باند و پهنای اینترنت.

گسترش اینترنت و فضای مجازی:

برخلاف انتظار حاکمیت، گسترش اینترنت و فضای مجازی، بسیار فراتر از انتشار اخبار، اندیشه و بیان رفته و فعالیتهای اقتصادی، مراکز علمی و فرهنگی،  صنعتی و... را نیز در برگرفته است. نیاز مردم به اینترنت و فضای مجازی با زندگی بسیاری از مردم اجین شده و هر روز در حال گسترش است.  

آیا این طرح موفق می شود؟

هیچ حکومتی تا حال نتوانسته با سرکوب و ارعاب و تدوین قوانین ضد مردمی جلوی انتشار اخبار و عقاید را سد کند. حال با وجود اینترنت، که هر فرد می تواند نظرات و اخبار خود را با یک تلفن دستی براحتی به اطلاع دیگران برساند، در چنین موقعیتی امکان جلوگیری از انتشار اخبار، خواب و خیالی بیش نیست. هر چند جمهوری اسلامی می تواند، اختلالاتی در اینترنت بوجود بیاورد و وب سایت ها و وبلاگها را فیلتر کند ولی فضای مجازی با توجه به گسترش کاربران آن، این طرح با شکست مفتضحانه روبرو خواهد شد. اگر هم بتواند بیش از این باند و پهنای اینترنت را در مناطق مرکز ی محدود کند اما در مناطق مرزی غیر ممکن است. 

 

No comments:

Post a Comment