gallery image

Friday 4 November 2022

زنان ایران خواهان آزادی, برابری و لغو" تبعیض جنسیتی" هستند

توضیح: مقاله حاضر را به هلندی نوشته بودم و هدف از آن اطلاع رسانی از وضعیت زنان و بی حقوقی آنان در چمهوری اسلامی بودکه با استقبال خوبی برخوردار شد. بنابراین لازم 
دانستم به فارسی هم مقاله را انتشار دهم. خ 

جمهوری اسلامی با حاکم کردن قوانین قرون وسطائی"اسلامی" ابتداعی ترین حقوق انسانی زنان را سرکوب و جامعه زنان را کاملن دوقطبی کرده است. زنان اقلیتی از خانواده های" مافیا، رانتخوار" حکومتی و مدیران غارتگر" اسلامی" در چهار دهه اخیر به ثروتهای افسانه ای دست یافته و در کاخها و ویلاهای بسیار مجلل در بهترین مناطق شهرها، بویژه در شمال تهران زندگی می کنند. این گروه عمومن، تابعیت دوگانه یکی از کشورهای سرمایه داری غرب را دارند و فرزندانشان نیز دریکی از کشورهای غربی اقامت دائم دارند. اکثریت مطلق زنان، شامل خانواده های کارگران، کشاورزان، معلمان و سایر اقشار زحمتکش، تحت فشار هزینه های سرسام آور زندگی، مسکن و بیکاری و بعلاوه زیر تبعیض جنسیتی بسر می برند. هزاران کودک فقیر، طعمه ای بسیار آسان، برای باندهای مافیائی جنایتکار درآمده اند. آنها"کودکان کار" نمی توانند به مدرسه بروند، چون پولی برای مدرسه رفتن ندارند و مجبورند، کار کنند. افراد بی سرپناه به قبرها پناه می برند. بسیاری از زنان فقیر برای مراقبت و پرکردن شکم بچه هایشان، مجبور به تن فروشی می شوند.  

تبعیض جنسیتی و بی حقوقی زنان در جمهوری اسلامی!

زنان در حکومتهای اسلامی در بی حقوقی کامل قرار گرفته و به عنوان شهروند درجه دو به شمار می آیند. با این وجود زندگی زنان ایران، بشدت تحت تاثیر وابستگی طبقاتی، قشری و ارتباط حکومتی قرار دارد. بنابراین می توان جایگاه زنان را به دو دسته، تقسیم بندی کرد.

1 – اقلیتی از زنان وابسته به طبقه سرمایه دار، قشر مرفه و زنان متدین طرفدار حکومت اسلامی:

این گروه از زنان یا صاحب سرمایه اند، یا وابسته به طبقه سرمایه دار و اقشار مرفه و یا دارای پستهای بالای نهادهای حکومتی هستند. این عده علاوه بر استفاده از امکانات ویژه حکومتی، دارای اقامت دوگانه و حسابهای میلیونی و یا میلیارد دلاری در نزد بانکهای بین المللی هستند و" حجاب اسلامی" را یکی از بهترین نماد رفتاری زنان مومن می دانند. برخی بعنوان نماینده در مجلس شورای اسلامی، مشغول به ارائه طرح و تصویب قوانین شرعی" ضد زن" هستند و از " گشت ارشاد اسلامی" و" ستاد امر به معروف و نهی از منکر" برای سرکوب زنان دفاع می کنند. زنان مامور گشت ارشاد, حجاب" اسلامی" زنان و دختران خردسال را در معابر و اماکن عمومی، اطراف مدارس و دانشگاه ها کنترل می کنند.

2 – اکثریت زنان جامعه، زیر فشار  " حجاب اسلامی" و" تبعیض جنسیتی" قرار گرفته و در فقر و ستم مضاعف زندگی می کنند.

جایگاه اجتماعی و خانوادگی زنان در جمهوری اسلامی ایران و حقوق زن در خانواده در قوانین شرعی:

 تحت حاکمیت دیکتاتوری محمد رضا شاه قوانین شریعت در امور خانواده و تبعیض جنسیتی حاکم و قوانین شریعت در اسناد عقد و ازدواج اعمال می شد. پس از حکومت جمهوری اسلامی در سال 1357 قوانین شریعت با شدت اجرا و حقوق زنان بکلی از بین رفت. در زیر به تعدادی از احکام و قوانین اشاره می کنم.

1 – جمهوری اسلامی با قانونی کردن چند همسری و برسمیت شناختن صیغه، مفهوم خانواده را از بین برد.

2 – بر اساس قانون شریعت، زن و یا زنان( با قید مهریه در سند ازدواج) تحت مالکیت مرد در می آیند، این حق مالکیت در قوانین مدنی ایران قابل اجرا و رسمیت یافته است. زن باید مثل برده برای مرد" شوهر" کار کند و اگر زن از دستورات شوهر سرپیچی کند، شوهر می تواند زن یا زن هایش را تنبیه و کتک بزند.  

3 – مرد" شوهر" حق دارد محل زندگی خانواده را تعیین و زن" همسر" باید آنرا بپذیرد. زن باید مطیع و برای شوهر و فرزندان غذا و جای گرم آماده کرده، از بچه ها مراقبت و نیازهای جنسی" شهوانی" مرد را برآورده سازد.

4 – زن بدون اجازه شوهر اجازه خروج از خانه را ندارد، حتا جهت ملاقات با خانواده اش و یا مسافرت.

5 – زن هیچگونه حقی برای درخواست طلاق ندارد. تنها شوهر می تواند همسرش را هر زمان که بخواهد، طلاق دهد. در شرایط استثنائی زن می تواند با قیمومت قاضی درخواست طلاق کند. در صورت طلاق، زن می تواند فقط مهریه و جهیزیه خود را از شوهر طلب کند.

6 – زن در قانون شریعت استقلال اقتصادی ندارد و ارث بری آن تنها شامل یک هشتم هوائی از مستغلات" بدون زمین" دارائی شوهر است. در صورت تعدد زوجات این سهم بین همه آنان تقسیم می شود. حق ارث دختر هم نصف حق سهم ارث پسر است.  

7 – تبعیض جنسیتی یکی از اصول مهم قانون شریعت اسلامیست. براساس شریعت خواهر و برادر در خانواده نیز باید از هم جدا و آزادی دختران محدود شده و روسری" حجاب" سر کنند.

8 – براساس قانون شریعت تنها پدر یا قیم" مرد" می تواند در مورد زندگی آتی دختران خانواده تصمیم بگیرند. بدین منوال پدر یا قیم می توانند شوهری برای او انتخاب، حتا اگر دختر خردسال باشد.

حاکمان شرع حدود رفتارهای اجتماعی زنان را در جامعه ایران تعیین می کنند!

 حقوق زنان در اجتماع و قوانین شرعی جمهوری اسلامی:

اجرای قوانین رفتارهای اجتماعی زنان توسط ارگانها و نهادهای حکومتی همچون" گشت ارشاد اسلامی" و" امر به معروف و نهی از منکر" صورت می گیرد. این مشخصات عبارتند از:

1 – زنان مجبورند، حجاب اسلامی را در محیطهای کاری، اماکن عمومی و مانند آنها رعایت کنند.  

2 – مردان(پسران) و زنان(دختران) باید در محیط کار، مدرسه، دانشگاه، مراکز فرهنگی و تفریحی از هم جدا باشند. از اختلاط آنان بشدت جلوگیری و ممنوع است.

3 – اتوبوس ها و وسایل نقلیه عمومی براساس جنسیت جدا سازی شده اند، بطوریکه اعضای یک خانواده اجازه ندارند، در کنار هم بنشینند.

4 – زنان اجازه ندارند در صندلی جلو تاکسی سوار شوند و گر نه، راننده تاکسی جریمه نقدی و زن مجازات می شود.

5 –  ماموران گشت ارشاد اسلامی دستور دارند، زنانی که "حجاب اسلامی" را رعایت نمی کنند، دستگیر و به زندان" پلیس امنیت اخلاقی" تحویل دهند. برای اجرای این دستور، اجازه دارند از زور تا حد مرگ زن معترض، استفاده کنند.   

6 –کلاسهای درس و سلف سرویس های دانشگاه ها جدا سازی و دخترانه و پسرانه شده اند. دختران باید همیشه بطور کامل پوشیده و روسری" حجاب" سر کرده باشند.

7- دانشجویان دختر و پسر همچنین اجازه ندارند رابطه درسی و یا دوستی داشته باشند. روسای دانشگاه قوانین را اجرا و قدرت دارند، دانشجویانی که به قوانین اعتراض دارند، از دانشگاه اخراج و یا به نیروهای امنیتی معرفی کنند. بسیار تاسف بار است که روسای دانشگاه ها اجازه یافته اند، چنین جوی را در دانشگاه ها حاکم کنند. آنها بدین ترتیب با تبعیض جنسیتی، فضای علمی را تخریب و شخصیت دانشجویان را لگد مال می کنند.  

8 – اعضای خانواده به ویژه خواهر و برادر همیشه باید مدارک شناسائی همراه داشته باشند، تا خواهر و برادر بودنشان را ثابت کنند، در غیر اینصورت بازداشت و مورد بازجوئی قرار می گیرند.

9 – جمهوری اسلامی تبعیض دستمزد بین زنان و مردان را قانونی و رسمیت داده است.  

10 – با وجود مدارک کافی مبنی بر عضو یک خانواده بودن، اتفاق افتاده دختری همراه با برادرش به بهانه عدم رعایت کامل" حجاب اسلامی" بازداشت شده است. مهسا" ژینا" هم که همراه برادرش بوده توسط گشت ارشاد اسلامی بازداشت و به زندان برده می شود. او در زندان بر اثر شکنجه و شکستگی جمجمه کشته می شود. بعد از کشته شدن مهسا ، زنان بر علیه حجاب اسلامی و تبعیض جنسیتی به پا بر خاستند.

زنان و دختران کم سن وسال" ایران" در شرایط خطرناک و وحشتناکی زندگی می کنند. زنان هر روز در خیابانها، مدارس و دانشگاه ها مورد آزار و ضرب و شتم قرار می گیرند و در زندانهای اسلامی از نظر روانی و جسمی شکنجه می شوند. جمهوری اسلامی ایران همچنین تعدادی از خانواده های پناهنده، ساکن دیگر کشورها را تهدید و مشکلات زیادی برای آنان فراهم آورده است.  

جنبش ضد تبعیض جنسیتی و حجاب" اسلامی" به کجا می رود!

 جنبش ضد تبعیض جنسیتی و حجاب اسلامی" اجباری" بعد از کشته شدن مهسا" ژینا" امینی افق تازه ای در مبارزات برای حقوق زنان ایران گشوده است. برای زن، زندگی، آزادی به شعار اعتراضی و دموکراتیک تبدیل و مورد استقبال جامعه قرار گرفت. گسترش اعتراضات به طبقه کارگر و سایر زحمتکشان جامعه منجر به اعتصاب و رادیکالیزه شدن جنبش زنان شد. علائمی نشان می دهد که جامعه خود را برای جدائی از فرهنگ مردسالارانه و قوانین شرعی آماده و اکثریت جامعه به برابری زن و مرد اعتقاد و از جنبش زنان حمایت می کند. زنان و دختران نوجوان با آتش زدن حجاب به جمهوری اسلامی نشان دادند که قانون شریعت را بیش از این نخواهند پذیرفت و با وجود خطر مرگ، دستگیری و شکنجه به مبارزه خود ادامه خواهند داد. جمهوری اسلامی تنها دو راه پیش رو دارد:

1 . یا رژیم خواسته های معترضان را  پذیرفته، و قوانین شریعت و تبعیض جنسیتی را لغو کند.

2 . یا به سرکوب جنبش زنان و کشتار دختران و پسران جوان ادامه دهد.

تظاهرات وسیع ماهیت جنایایتکارانه و ضد انسانی جمهوری اسلامی را در نظر جهانیان آشکار ساخت و منجر به تظاهرات گسترده ایرانیان خارج از کشور، نیروهای مترقی و افکار آگاه و انسان دوست در سراسر جهان گردید. زنان بویژه دختران جوان دانش آموز با به آتش کشیدن حجاب اسلامی، هویت مذهبی جمهوری اسلامی را به چالش کشیده و با ادامه و گسترش جنبش آزادی، برابری و ضد تبعیض جنسیتی جمهوری اسلامی رو به سرنگونی است   

No comments:

Post a Comment