gallery image

Tuesday 6 December 2022

پروسه شکست" ایدئولوژیک" جمهوری اسلامی شروع شد

بعد از راه اندازی حمام خون بخاطر یک تار موی زن، گشت ارشاد اسلامی یکی از اهرمهای اجرائی اصل هشت قانون اساسی جمهوری اسلامی بنا به گفته منتظری" دادستان کل جمهوری اسلامی" تعطیل شد. او روز یکشنبه 13 آذر با اعلام تعطیلی گشت ارشاد، گفت:" گشت ارشاد ربطی به قوه قضائیه ندارد و از همان جائی که در گذشته تاسیس شد، از همان جا نیز تعطیل گردید. البته قوه قضائیه نظارتهای خود را به بر کنشهای رفتاری در سطح جامعه ادامه می دهد." اقرار وی به روشنی نشان می دهد که جمهوری اسلامی از اجرای قوانین ارتجاعی قرون وسطائی درج شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی عاجز شده و در مقابل اعتراضات عمومی بخصوص زنان مجبور به عقب نشینی و جمع آوری گشت ارشاد اسلامی شده است که نشان از عدم توانائی اعمال سیاست حجاب اسلامی و تبعیض جنسیتی در معابر عمومی می باشد. سوال اینست که جمهوری اسلامی تا کجا عقب نشینی خواهد کرد. آیا رژیم از اصل هشت قانون اساسی که با ایدئولوژی اسلامی آن گره خورده، چشم پوشی خواهد کرد؟ و یا به اشکال مختلف در اجرای آن اصرار خواهد کرد؟

آنچه که مسلم است، جمهوری اسلامی نمی تواند از اصل هشتم قانون اساسی خود که می گوید:" در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم به دولت، شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون تعیین می کند." صرف نظر کند. رژیم بخوبی می داند که اگر به این اصل خدشه وارد شود ، قانون مجازات اسلامی زیر سوال می رود. در ماده 638 این قانون علاوه بر حبس و 74 ضربه شلاق در تبصره [ جزای نقدی اصلاحی 08- 11- 1399 آمده است:" زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از 2000000 تا 10000000 ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد." جمهوری اسلامی برای سازماندهی اجرای این قانون ستادی بنام" ستاد امر به معروف و نهی از منکر" تشکیل و وظایف این ستاد را چنین تعریف می کند:" امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای است که مردم نسبت به دولت و بالعکس، و مردم نسبت به مردم دارند. هدف « ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر»، احیای فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی. این ستاد، نهادی است که مستقیما زیر نظر مقام معظم رهبری قرار دارد و طبق اساسنامه خود اداره می شود." این ستاد تحت نظارت" ولی فقیه" بازوهای و نهادهای اجرائی را سازماندهی کرد و گشت ارشاد اسلامی مسئول کنترل حجاب اسلامی و رفتار زنان در ملا عام گردید که بعد از فجایع ضد انسانی و مقاومت شجاعانه زنان و دختران نوجوان گشت ارشاد اسلامی به تعطیل کشانده شد.

سوالی که پیش می آید این است که آیا تحمیل حجاب اسلامی به زنان در مجامع عمومی با حذف" گشت ارشاد" بکنار گذاشته خواهد شد؟ یا رژیم برای اجرای طرح در تدارک راههای دیگر خواهد بود؟ برای پاسخ به این موضوع لازم است به نکاتی اشاره شود. همین امسال ابراهیم رئیسی" رئیس جمهور اسلامی" به شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور داده که مصوبه سال 1384 در باره عفاف و حجاب را اجرا کند. پیش از دستور رئیسی، ستاد" امر به معروف و نهی از منکر" طرحی 120 صفحه ای بنام طرح جامع عفاف و حجاب تهیه و در اسفند 1400 برای اجرا به سازمانهای دولتی ابلاغ کرده است. اهمیت اجرای طرح عفاف و حجاب برای جمهوری اسلامی را می توان در سخنان حسین جلالی" عضو کمیسیون فرهنگی مجلس" در جمع بانوان محجبه متحسن در قم دید. وی گفته:" امروز عفاف و حجاب پرچم ماست و سقوط عفاف و حجاب یعنی سقوط پرچم جمهوری اسلامی. به حول و قوه الهی هزینه بدحجابی و بی حجابی را در کشور بالا خواهیم برد. امروز اگر پوشش اسلامی در ایران حذف شود، انگار جمهوری اسلامی حذف شده است." منظور وی از بالابردن هزینه را می توان در گفته های خانمحمدی" سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر" دید. او می گوید:" بحث عفاف و حجاب در کشور یک مطالبه مردمی و عمومی است و بصورت کلی دارد تصمیماتی در ارتباط با عفاف و حجاب گرفته می شود و انشااله در یک چارچوب نوین تر، با استفاده از تکنولوژی هائی که دراین زمینه هست و با فضائی که یکطرفه نباشد، انجام شود." گفته های وی کاملن اهداف رژیم در ادامه سرکوب زنان را آشکار می سازد. منظور وی از تکنولوژی همان دوربینهای تعبیه شده در معابر عمومی، مراکز خرید، ادارات و.. که از این طریق زنان کنترل و شناسائی شده و و با پرونده سازی، جریمه های الترونیک صادر و یا دستگیر و به زندان پلیس امنیت ملی انداخته خواهند شد. همچنین قرار دادن مردم در مقابل همدیگر بدون نیاز به دخالت مستقیم" پلیس امنیت اخلاقی"، همچون جریمه کردن راننده تاکسی در صورت سوارکردن زن بدون حجاب اسلامی و مسئولیت نگهبانان و انتظامات ادارات و اماکن عمومی، رانندگان وسایل نقلیه عمومی در کنترل حجاب اسلامی.  

کلام آخر:  

همانطور که اتحاد و همبستگی مردم مبارز و آگاه و مقاومت شجاعانه زنان و دختران، رژیم را مجبور ساخت تا بر خلاف تمایل سران جمهوری اسلامی" گشت ارشاد" را تعطیل و به قبول شکست ایدئولوژی اسلامی در اداره جامعه تن دهد. بنابراین ادامه و گسترش اعتراضات و اعتصابات بخصوص اعتصابات کارگری در لغو قوانین قرون وسطائی، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. این راهیست که آزادی، برابری و عدالت اجتماعی و لغو هرگونه تبعیض بخصوص جنسیتی بدان نیاز دارد.  

 

1 comment:

  1. امر به معروف دعوت به خیر نمی شود ! معروف یعنی آنچه که عرف هست در جامعه؛ عرف البته با شرع هم از سوئی تفاوت دارد . از آین رو امر به معروف امر به مشروع (شرعیات) نباید باشد . و حجاب یک امر شرعی/ اسلامی هست . جمهوری اسلامی شرعا مجوز و توجیه عقب نشینی از حجاب اجباری دارد . چون حجاب اجباری اساسا حکم شرعی / قرآنی ندارد . و بیشتر توجیه سیاسی دارد . چنین سیاستی اگر قابل اجرا نباشد به هر دلیلی از نقطه نظ عرفی هم قابل چشم پوشی هست .

    ReplyDelete