gallery image

Wednesday 2 November 2022

Iraanse vrouwen willen vrijheid, gelijkwaardigheid en de afschaffing van genderdiscriminatie!

De Islamitische Republiek Iran heeft door de shariawet (1) de belangrijkste rechten van vrouwen onderdrukt en de vrouwenmaatschappij volledig gepolariseerd. De vrouwen van de maffia-minderheidsfamilie,  plunderende "islamitische" managers, hebben de afgelopen vier decennia legendarische rijkdom bereikt en wonen in zeer luxueuze paleizen en villa's in de beste delen van de steden, vooral  in het noorden van Teheran.  Deze groep heeft over het algemeen een dubbele nationaliteit in een van de westerse kapitalistische landen, en hun kinderen wonen permanent in een van  de westerse landen. De overgrote meerderheid van de vrouwen, waaronder gezinnen van de arbeidersklasse, boeren, leraren en andere werkende klassen, gaat gebukt onder de druk van de torenhoge kosten voor levensonderhoud, huisvesting en werkloosheid. Daarnaast is er sprake van genderdiscriminatie. Ook leven duizenden kinderen in armoede en zijn een gemakkelijke prooi geworden voor criminele bendes. Ze kunnen niet naar school omdat er  geen geld voor is en ze moeten gaan werken. Daklozen zoeken hun toevlucht op begraafplaatsen. Vele  vrouwen worden uit armoede gedwongen zich te prostitueren om de  opvoeding van hun kinderen te kunnen betalen.

Genderdiscriminatie en rechtenloosheid van vrouwen in de Islamitische Republiek!

Vrouwen werden wetteloos onder de islamitische regering en worden beschouwd als tweederangs burgers. Nog steeds wordt het leven van Iraanse vrouwen  beïnvloed door hun gezinspositie en de nabijheid van de overheid. Daarom kan de positie van vrouwen in twee categorieën worden verdeeld:

1) Een minderheid van vrouwen verbonden aan de kapitalistische klasse, de welvarende laag en de religieuze vrouwen van de sharia aanhangers:

Deze groep vrouwen bezit ofwel kapitaal, of is  verbonden met de kapitalistische klasse en de welvarende lagen, of heeft hoge posities in staatsinstellingen. Naast het gebruik van speciale overheidsfaciliteiten, hebben sommige vrouwen een dubbele nationaliteit en soms ook miljoenen of miljarden dollars op buitenlandse bankrekeningen.  De "islamitische Hijab" (2) wordt beschouwd als het beste symbool voor het gedrag van gelovige vrouwen. Als parlementariërs nemen ze deel aan de goedkeuring van anti-vrouwelijke religieuze wetten en steunen de moraliteitspolitie "Gashte-e-Ershad” (3) om de vrouwen in  het openbaar te onderdrukken. De vrouwelijke patrouilleofficieren controleren de Hijab van vrouwen en meisjes in de openbare ruimte, rond de scholen en de universiteiten.  

2.) De meerderheid van de vrouwen in de maatschappij worden onderdrukt door de Hijab en de genderdiscriminatie. Ze leven in armoede en dubbele onderdrukking door de Shariawet.

De positie van vrouwen in het gezin en de samenleving onder de islamitische republiek Iran  Vrouwenrechten in het gezin volgens de Shariawet:

Tijdens het dictatoriale regime van sjah Mohammad Reza  was de Shariawet van toepassing op gezinsrelaties en genderdiscriminatie, evenals huwelijkswetten. Na de stichting van de Islamitische republiek in 1979 is de Shariawet nog extremer uitgevoerd en zijn vrouwenrechten volledig vernietigd. Hieronder verwijs ik naar een aantal regels.

1- De Islamitische Republiek legaliseerde de polygamie (veelwijverij) en de concubine (bijvrouw), daarmee het concept van het gezin vernietigend.

2- Volgens de Sharia wordt een vrouw of de vrouwen eigendom van een man, dit eigendomsrecht werd zo geïmplementeerd in het burgerlijk recht van Iran. Een vrouw zou voor de man moeten werken als een slaaf. Als de vrouw de bevelen van de man niet gehoorzaamde kon de man de vrouw(en) straffen en slaan.  

3- De man heeft het recht om te beslissen waar zijn familie woont en de vrouw moet dit accepteren. De vrouw moet gehoorzaam zijn, zorgen voor voedsel voor de man en kinderen en voor de huishouding zorgen en zijn seksuele behoeften bevredigen.   

4- De vrouw mag het huis niet verlaten zonder toestemming van de man, zelfs niet om haar familie te ontmoeten of om te reizen.  

5- De vrouw heeft geen rechten om de scheiding aan te vragen maar de man kan op elk moment van de vrouw scheiden. In uitzonderlijke omstandigheden kan de vrouw een echtscheiding aanvragen op grond van het mandaat van de rechter. In dat geval  kan de vrouw alleen maar  haar bruidsschat aanvragen.

6- De vrouw heeft geen economische onafhankelijkheid in de Sharia en haar erfenis omvat een achtste van de landloze faciliteiten van de man. Als de man meerdere vrouwen heeft, wordt dit deel verdeeld over alle vrouwen. De erfenis van het meisje is ook de helft van de jongen.

7- Genderdiscriminatie is een van de belangrijkste principes van de Sharia. Volgens de sharia moeten de jongens en meisjes in het gezin worden scheiden en de vrijheden van de meisjes moeten verder worden beperkt en zij moeten een hoofddoek dragen.  

8- Volgens de Sharia mag alleen de man (vader) over de toekomst van meisjes beslissen. Om deze reden mag de man (vader) een man voor de dochter kiezen, zelfs als zij minderjarig is.  

De Sharia-wetgeving bepaalt de grenzen van sociaal gedrag van vrouwen in de Iraanse samenleving.

Die wordt uitgevoerd door overheidsinstellingen zoals de Islamitische religieuze politie en de sharia leefregel "beveel het goede aan en verbied het verkeerde". Kenmerkend hiervoor zijn:

1. De vrouwen worden gedwongen om de islamitische Hijab in acht te nemen op de werkplekken en openbare plaatsen enzovoort.

2. Mannen ( jongens) en vrouwen (meisjes) moeten op werkplek, school, universiteit, culturele en recreatieve centra gescheiden zijn en hun communicatie wordt strikt verhinderd en verboden.

3. De bussen en openbaar vervoer zijn naar geslacht gescheiden, zodat leden van het hetzelfde gezin niet bij elkaar mogen en kunnen zitten.

4. De vrouwen mogen niet voorin een taxi zitten, anders krijgt de taxichauffeur een boete en de vrouw wordt gestraft.

5. Islamitische Ershad patrouille officieren hebben orders om de vrouwen die zich niet aan de Hijab houden te arresteren en ze naar de gevangenis te brengen van de Islamitische religieuze politie. Om de opdracht uit te voeren mogen ze geweld gebruiken tot de dood van een vrouwelijke demonstrant er op volgt.

6. Universitaire klaslokalen en restaurants zijn verdeeld in een mannelijk en een vrouwelijk gedeelte en meisjes moeten zich op elk moment bedekt kleden en het hoofd bedekken.

7. Het is ook niet toegestaan voor mannelijke en vrouwelijke studenten om met elkaar academische of vriendschapsrelaties te hebben. Universiteitsvoorzitters bepalen de regels.  Ze hebben de macht om studenten, die tegen de regels protesteren van de universiteit te verwijderen of door te verwijzen naar de politie. Het is te betreuren dat presidenten van de universiteiten een dergelijke discriminatie op de universiteiten hebben laten overheersen. Ze vernietigen daarmee de wetenschappelijke sfeer met genderdiscriminatie.  Zo brengen zij het  karakter van het  student zijn in gevaar.

8. Familieleden, vooral broers en zussen moeten altijd een identiteitsbewijs meenemen om te bewijzen dat ze broer en zus zijn, anders worden ze gearresteerd en ondervraagd.

9. De Islamitische Republiek heeft de loonongelijkheid tussen man en vrouw gelegaliseerd.

10. Ondanks voldoende bewijs dat ze familie zijn, gebeurde het dat de meisjes die bij hun broers waren, onder het voorwendsel van onvoldoende hijab gearresteerd werden. Mahsa’jina’ Amini, was bij haar broer, werd gearresteerd door de zedenpolitie van het wetshandhavingscommando en naar de gevangenis gebracht. Zij stierf in de gevangenis door marteling en schedelbreuk. Na de dood van Mahsa kwamen vrouwen in opstand tegen de islamitische hijab en genderdiscriminatie.

Iraanse vrouwen en meisjes leven in  gevaarlijke- en vreselijke omstandigheden. Vrouwen worden elke dag op straten, scholen en universiteiten dood geslagen en worden psychologisch en fysiek gemarteld in de islamitische gevangenissen. De Islamitische Republiek Iran bedreigt ook een aantal vluchtelingenfamilies die in andere landen wonen. Deze bedreigingen hebben voor  heel wat problemen gezorgd.

Waar gaat de anti-genderdiscriminatie en hijab beweging naartoe!

Anti-genderdiscriminatie - en de islamitische hijab beweging-  heeft na de moord op  Mahsa "Jina" Amini  een nieuwe horizon in de strijd van vrouwenrechten geopend. De democratische protestslogan  voor vrouwen werd ‘vrouw-leven en vrijheid’ en deze werd verwelkomd door de samenleving. De verspreiding van protesten naar de arbeidersklasse en  andere lagen in de maatschappij leidde tot stakingen en  tot de radicalisering van de vrouwenbeweging. Er zijn signalen dat de samenleving zich voorbereidt om zich  van de patriarchale cultuur en de shariawet af te scheiden. De meerderheid gelooft in de gelijkwaardigheid van man en vrouw en het steunt de vrouwenbeweging.

Door de Hijab te verbranden, lieten vrouwen en meisjes de Islamitische republiek zien dat ze de shariawet niet langer willen accepteren en ondanks het risico van dood, arrestatie en martelling, zullen ze hun strijd voortzetten. De Islamitische Republiek heeft maar twee opties:

1.   1.  of het regime accepteert de eisen van de demonstranten en moet de shariawet en de genderdiscriminatie annuleren

2.     2. of blijft doorgaan met moorden en onderdrukken van jonge meisjes en jongens.

 De massale protesten onthulden de criminele en onmenselijke aard van de Islamitische Republiek ten overstaan van de hele wereld. Ze leidden tot massale protesten door Iraniërs in het buitenland, progressieve krachten en de goed geïnformeerde en humanitaire mensen  wereldwijd. Vrouwen, vooral jonge vrouwelijke studenten, dagen de religieuze identiteit van de Islamitische Republiek uit door de islamitische sluier in brand te steken. En - door de beweging van vrijheid, gelijkheid en anti-genderdiscriminatie uit te breiden- om de Islamitische Republiek omver te werpen.

D. Yousefi

1. De shariawet is een religieuze wet die regels vastlegt voor spiritueel, mentaal en fysiek gedrag dat door moslims moet worde gevolgd.

2. Hoofddoek die wordt gedragen door islamitische vrouwen die hiermee gevolg geven aan het gebod om het hoofd en de boezem te bedekken.

3. De zedenpolitie, betekent als de Gaste-e Ershad of ’begeleidingspatrouilles’, die taak heeft mensen aan te houden die de conservatieve kledingvoorschriften van Iran overtreden om ”deugdzaamheid te bevorderen en ondeugd te voorkomen”. 


No comments:

Post a Comment